Markah Keseluruhan Permainan Rakyat
- Hits: 16
Pekeliling Perbendaharaan Malaysia (PK7.17), Perolehan Khas Hasil Kraf Tangan Tempatan Di Bawah Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia telah berkuat kuasa pada Januari 2024. Kerajaan telah memberi kelonggaran khas bagi perolehan sehingga RM200 ribu untuk setiap pesanan kepada usahawan kraf tangan yang berdaftar dengan Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia bagi mendukung hasil kraf tangan tempatan.
Perolehan hendaklah dibuat dalam kalangan pembekal atau pembuat yang berdaftar dengan Kementerian Kewangan dalam kod bidang yang berkaitan seperti berikut:-
Pembekal dan pembuat kraf tangan tempatan hendaklah berdaftar dengan Kraftangan Malaysia serta perlu mengemukakan Sijil Pendaftaran Kraftangan Malaysia.
Carta Alir Proses Mendapatkan Sijil Akuan Pendaftaran Usahawan Kraf
Permohonan Pendaftaran Usahawan Kraf
Permohonan Sijil Akuan Pendaftaran Usahawan Kraf
1) Permohonan Pendaftaran Usahawan Kraf
Sila lengkapkan Borang Permohonan Pendaftaran Usahawan Kraf.
2) Permohonan Sijil Akuan Pendaftaran Usahawan Kraf
Sebarang pertanyaan boleh hubungi :
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia,
Seksyen Pembangunan Usahawan Kraf,
Bahagian Pembangunan Industri,
Tingkat M, Bangunan Seri Utama,
Kompleks Kraf Kuala Lumpur,
Seksyen 63, Jalan Conlay,
50450 Kuala Lumpur
E-mel:
Tel: 03-2162 7459 Fax 03-2162 0870
Read more …Sijil Akuan Pendaftaran Usahawan Kraf
Kraf Malaysia merupakan hasil kerja tangan pengusaha kraf berkemahiran tinggi yang diterjemahkan melalui keunikan produk, keindahan motif dan kepelbagaian bahan melalui proses pembuatan secara tradisional dan moden. Kraf Malaysia diklasifikasikan kepada 5 bidang kraf utama iaitu tekstil, hasil rimba, hasil logam, hasil tanah dan aneka kraf.
Perkembangan reka bentuk produk kraf Malaysia banyak memberi penekanan terhadap nilai estetika dan komersial. Inspirasi reka bentuk, kepelbagaian warna, olahan motif dari sumber alam semulajadi serta pengaruh adat dan kehidupan seharian menjadikan produk kraf Malaysia beridentiti tempatan. Penggunaan bahan semulajadi serta kombinasi keragaman bahan alternatif dan baharu telah digunakan secara meluas bagi menyerlahkan lagi nilai tambah pada pada reka bentuk produk kraf Malaysia.
Kemampanan dalam kreativiti, kepakaran dalam mereka bentuk dan kehalusan hasil kerja tangan pengusaha kraf telah menyumbang kepada kelestarian seni kraf tempatan. Pengeluaran produk Kraf Malaysia diusahakan secara meluas di seluruh negara serta menjadi salah satu sumber pendapatan utama dan sampingan. Penglibatan komuniti kraf yang berbilang bangsa dan kaum termasuk etnik di Sabah dan Sarawak mencerminkan penyatuan dalam pemeliharaan kebudayaan negara.
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia selaku agensi peneraju di dalam industri kraf sentiasa memperkasa komuniti kraf setempat dalam menghasil dan memasarkan produk kraf tempatan yang lebih menarik dan berkualiti seiring dengan permintaan pasaran.
Read more …Markah Keseluruhan Permainan Rakyat 2
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia) merupakan agensi di bawah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya yang ditubuhkan di bawah Akta 222, Akta Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (1979). Lembaga Pengarah Kraftangan Malaysia dianggotai oleh Pengerusi, Timbalan Pengerusi, Ketua Pengarah Kraftangan Malaysia dan Ahli Lembaga Pengarah yang terdiri daripada wakil agensi kerajaan dan pihak swasta. Pengurusan dan pentadbiran Kraftangan Malaysia diketuai oleh Ketua Pengarah dan dibantu oleh dua (2) orang Timbalan Ketua Pengarah iaitu Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) dan Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan) bagi mencapai visi, misi dan objektif Kraftangan Malaysia selaras dengan peranannya.
Menjadi peneraju dalam pemerkasaan industri kraf negara yang mapan dan berdaya saing.
Memacu pembangunan industri kraf sebagai pemangkin sosioekonomi yang mampan dan perlindungan seni kraf warisan.
Memperluas saiz pasaran secara fizikal dan digital serta meningkatkan kesedaran terhadap kraf Malaysia;
Membangunkan produk kraf yang mempunyai nilai komersial serta menyelenggara standard produk kraf;
Membangun komuniti kraf ke arah pengeluaran, pengurusan dan pemasaran yang moden;
Membangunkan modal insan yang berkemahiran dalam seni kraf; dan
Memelihara, memulihara dan melindungi seni kraf warisan.